Time Incorporated v. Pape — Syllabus

Exported from Wikisource on July 5, 2024



. Court Documents
United States Supreme

Court Opinion of the Court
401 U.S. 279 Dissenting Opinion
Harlan

TIME INC. v. PAPE

Certiorari to the United
States Court of Appeals
for the Seventh Circuit

No. 109. Argued: December 16,
1970 --- Decided: February 24,
1971

In a discussion of "police brutality and related private
violence" in its 1961 Report, the Civil Rights Commission
mentioned the case of Monroe v. Pape, 365 U.S. 167, and
listed some of the allegations of Monroe's civil rights
complaint filed against certain Chicago policemen headed
by Deputy Chief of Detectives Pape. In an article about the
Report, Time magazine quoted from a summary of the
complaint, without indicating that the charges were
Monroe's and not the independent findings of the
Commission. Pape sued the petitioner publisher for libel.
The Court of Appeals reversed the District Court's grant of
Time's motion for summary judgment, holding that there

2


https://en.wikisource.org/wiki/United_States_Reports/Volume_401
https://en.wikisource.org/wiki/United_States_Reports
https://en.wikisource.org/wiki/401_U.S._279
https://en.wikisource.org/wiki/365_U.S._167

had to be a trial on the question of whether Time's failure to
make clear that it was reporting no more than allegations
showed "actual malice" (knowledge that the information
was false or reckless disregard of whether it was false or
not) under the rule of New York Times Co. v. Sullivan, 376
U.S. 254. At the trial the author of the article and the
researcher admitted awareness that the wording of the
Report had been significantly altered but insisted that its
real meaning had not been changed. The District Court
granted Time's motion for a directed verdict at the close of
the evidence, but the Court of Appeals reversed, holding
that the jury should determine whether the omission of the
word "alleged" showed "actual malice." Both courts agreed
that Pape was a "public official" and that the article
concerned his "official conduct."

Held: In the circumstances of this case the magazine did not
engage in a "falsification" sufficient in itself to sustain a
jury finding of "actual malice." Pp. 284-292.

(a) The magazine's omission of the word "alleged"
amounted to the adoption of one of several rational
interpretations of a document bristling with
ambiguities, and while that choice might reflect a
misconception, it was not enough to create a jury issue
of "malice" under the rule of New York Times, supra,
as it would impose a stricter standard of liability on
errors of interpretation or judgment than on errors of
historic fact. P. 290.


https://en.wikisource.org/wiki/376_U.S._254

(b) This holding is confined to the specific facts of this
case, and nothing herein is to be understood as making
the word "alleged" a superfluity in published reports of
information damaging to reputation. P. 292.

419 F. 2d 980, reversed and remanded.

STEWART, J., delivered the opinion of the Court, in which
BURGER, C.J., and BRENNAN, WHITE, MARSHALL,
and BLACKMUN, JJ., joined. BLACK, J., filed an opinion
concurring in the judgment, in which DOUGLAS, J.,
joined, ante, p. 277. HARLAN, J., filed a dissenting
opinion, post, p. 293.

Don H. Reuben argued the cause for petition. With him on
the briefs were Harold R. Medina, Jr., and Lawrence
Gunnels.

Patrick W. Dunne argued the cause for respondent. With
him on the brief were Robert J. Nolan and Edward J.
Hladis.

Notes



This work is in the public domain in the
United States because it is a work of the
United States federal government (see
17 U.S.C. 105).



https://en.wikipedia.org/wiki/public%20domain
https://en.wikipedia.org/wiki/Copyright%20status%20of%20works%20by%20the%20federal%20government%20of%20the%20United%20States
https://en.wikipedia.org/wiki/Federal%20government%20of%20the%20United%20States
https://en.wikisource.org/wiki/United_States_Code/Title_17/Chapter_1/Sections_105_and_106

United States Supreme Court

01 U.S. 27

TIME INCORPORATED v. PAPE

Argued: Dec. 16, 1970. --- Decided: Feb 24, 1971

In November 1961, the United States Commission on Civil
Rights issued the fifth volume of its Report for that year, a
document entitled Justice. A part of Justice was devoted to
a study of 'police brutality and related private violence," and
contained the following paragraph:

'Search, seizure, and violence: Chicago, 1958.-The Supreme
Court of the United States decided the case of Monroe v.
Pape (365 U.S. 167, 81 S.Ct. 473, 5 L.Ed.2d 492) on
February 20, 1961. Although this decision did not finally
dispose of the case, it did permit the plaintiff to sue several
Chicago police officers for violation of the Federal Civil
Rights Acts on the basis of a complaint which alleged that:

" * * (O)n October 29, 1958, at 5:45 a.m., thirteen Chicago
police officers led by Deputy Chief of Detectives Pape,
broke through two doors of the Monroe apartment, woke
the Monroe couple with flashlights, and forced them at
gunpoint to leave their bed and stand naked in the center of

6


https://en.wikisource.org/wiki/United_States_Reports/Volume_401
https://en.wikisource.org/wiki/United_States_Reports
https://en.wikisource.org/wiki/401_U.S._279
https://en.wikisource.org/wiki/365_U.S._167

the living room; that the officers roused the six Monroe
children and herded them into the living room; that
Detective Pape struck Mr. Monroe several times with his
flashlight, calling him migger' and 'black boy'; that another
officer pushed Mrs. Monroe; that other officers hit and
kicked several of the children and pushed them to the floor;
that the police ransacked every room, throwing clothing
from closets to the floor, dumping drawers, ripping mattress
covers; that Mr. Monroe was then taken to the police station
and detained on 'open' charges for ten hours, during which
time he was interrogated about a murder and exhibited in
lineups; that he was not brought before a magistrate,
although numerous magistrate's courts were accessible; that
he was not advised of his procedural rights; that he was not
permitted to call his family or an attorney; that he was
subsequently released without criminal charges having been
filed against him." Justice 20-21.

A week later, Time, a weekly news magazine, carried a
report of the Commission's new publication. The Time
article began:

"The new paperback book has 307 pages and the simple title
Justice. It is the last of five volumes in the second report of
the U.S.C.ommission on Civil Rights, first created by
Congress in 1957. Justice carries a chilling text about police
brutality in both the South and the North-and it stands as a
grave indictment, since its facts were carefully investigated



by field agents and it was signed by all six of the noted
educators who comprise the commission.'

There followed a description, with numerous direct
quotations, of one of the incidents described in Justice, and
then the following account of the Monroe incident:

'Shifting to the North, the report cites Chicago police
treatment of Negro James Monroe and his family, who were
awakened in their West Side apartment at 5:45 a.m. by 13
police officers, ostensibly investigating a murder. The
police, says Justice, 'broke through two doors, woke the
Monroe couple with flashlights * * *."

The Time article went on to quote at length from the
summary of the Monroe complaint, without indicating in
any way that the charges were those made by Monroe rather
than independent findings of the Commission.

Pape sued Time for libel in the United States District Court
for the Northern District of Illinois, there being deversity of
citizenship. Time moved to dismiss the suit on the ground
that the article was fair comment on a government report
and therefore privileged under Illinois law; the District
Court granted the motion, but the Court of Appeals for the
Seventh Circuit reversed. 318 F.2d 652. After remand, this
Court decided New York Times Co. v. Sullivan, 376 U.S.
254, 84 S.Ct. 710, 11 L.Ed.2d 686, and on the basis of that
decision the District Court granted Time's motion for

8


https://en.wikisource.org/wiki/376_U.S._254

summary judgment. On appeal, the Court of Appeals again
reversed, holding that there must be a trial on the question
of whether Time's failure to make clear that it was reporting
no more than allegations showed 'actual malice.' 354 F.2d
558.

At the trial, Pape called the policemen who had participated
in the Monroe raid. They all testified that nothing
resembling the events described in the Time article as
findings of the Commission had occurred. #fn-s-s 11 There
was also extensive testimony from the Time staff member
who had written the article and from the 'researcher’ who
had been responsible for checking its factual accuracy. The
author testified that he had written the article on the basis of
the Justice report itself, a Commission press release
accompanying the report, and a New York Times news
story describing Justice. He conceded that he knew the
meanings of the words 'alleged’ and 'complaint," but denid
that the Time article was false, given the full context of the
Justice report. The researcher testified that she had
consulted several newspaper articles describing Monroe's
claims about the raid, and several articles describing Pape's
previous career. She said that she had also read two
dispatches from Time's Chicago correspondent, one of them
describing Monroe's charges without comment as to their
truth and the other asserting as fact that the events had
actually occurred. She conceded that she was aware of the
omission of the word 'alleged' in the Time article, but said
that she believed the article to have been true as written.

9



At the close of the evidence, the District Court granted
Time's motion for a directed verdict, 294 F.Supp. 1087, and
Pape appealed for a third time. The Court of Appeals again
reversed the District Court, holding that it was for the jury
to determine whether Time's omission of the word 'alleged’
showed 'actual malice.' 419 F.2d 980. We granted certiorari
in order to decide the constitutional issue presented under
the First and Fourteenth Amendments. 397 U.S. 1062, 90
S.Ct. 1501, 25 L.Ed.2d 683.

The District Court and the Court of Appeals were in
agreement that the plaintiff Pape was a 'public official' by
virtue of his position as Deputy Chief of Detectives of the
Chicago Police Department, and that the charges contained
in the Monroe complaint, the Justice report, and the Time
story concerned his 'official conduct." The two courts
differed only in their application of the rule of New York
Times Co. v. Sullivan, 376 U.S. 254, 84 S.Ct. 710, 11
L.Ed.2d 686, which 'prohibits a public official from
recovering damages for a defamatory falsehood relating to
his official conduct unless he proves that the statement was
made with 'actual malice'-that is, with knowledge that it was
false or with reckless disregard of whether it was false or
not.' Id., at 279-280, 84 S.Ct., at 726.

The only question before us, therefore, is whether the Court
of Appeals correctly applied this constitutional rule to the
facts of this case in reversing the directed verdict for the
defendant. Inquiries of this kind are familiar under the

10


https://en.wikisource.org/wiki/376_U.S._254

settled principle that '(i)n cases in which there is a claim of
denial of rights under the Federal Constitution, this Court is
not bound by the conclusions of lower courts, but will
reexamine the evidentiary basis on which those conclusions
are founded." Niemotko v. Maryland, 340 U.S. 268, 271, 71
S.Ct. 325, 327, 95 L.Ed. 267. Cf. Napue v. Illinois, 360 U.S.
264, 271-272, 79 S.Ct. 1173, 1178 1179, 3 L.Ed.2d 1217.
And in cases involving the area of tension between the First
and Fourteenth Amendments on the one hand and state
defamation laws on the other, we have frequently had
occasion to review 'the evidence in the * * * record to
determine whether it could constitutionally support a
judgment' for the plaintiff. New York Times, supra, 376
U.S.,_at 284-285, 84 S.Ct., at 728; Beckley Newpapers
Corp. v. Hanks, 389 U.S. 81, 83, 88 S.Ct. 197, 199, 19
L.Ed.2d 248; St. Amant v. Thompson, 390 U.S. 727, 88
S.Ct. 1323, 20 L.Ed.2d 262; Greenbelt Cooperative
Publishing Ass'n v. Bresler, 398 U.S. 6, 11, 90 S.Ct. 1537,
1540, 26 L.Ed.2d 6.

The Time news article reported as a charge by the
Commission what was, in its literal terms, a description by
the Commission of the allegations in a complaint filed by a
plaintiff in a civil rights action. This situation differs in a
number of respects from the conventional libel case. First,
the publication sued on was not Time's independent report
of the Monroe episode, but its report of what the Civil
Rights Commission had said about that episode. Second,
the alleged damage to reputation was not that arising from

11


https://en.wikisource.org/wiki/340_U.S._268
https://en.wikisource.org/wiki/360_U.S._264
https://en.wikisource.org/wiki/376_U.S._254
https://en.wikisource.org/wiki/389_U.S._81
https://en.wikisource.org/wiki/390_U.S._727
https://en.wikisource.org/wiki/398_U.S._6

mere publication, but rather that resulting from attribution
of the Monroe accusations to an authoritative official
source. Finally, Time made no claim of good-faith error or
mere negligence. Both the author of the article and the
researcher admitted an awareness at the time of publication
that the wording of the Commission Report had been
significantly altered, but in sisted that its real meaning had
not been changed.

The Court of Appeals concluded that it was obvious that the
omission of the word 'allegation’ or some equivalent was a
'falsification' of the Report. Since the omission was
admittedly conscious and deliberate, the only remaining
question in the court's view was whether there had been
'malice’ in the sense of an 'intent to inflict harm through
falsehood." Such an intent, the court thought, might
reasonably be inferred from the very act of deliberate
omission, and the issue of malice was consequently one for
the jury.

Analysis of this kind may be adequate when the alleged
libel purports to be an eyewitness or other direct account of
events that speak for themselves. For example, in St.
Amant, supra, it made good sense to separate the question
of the truth of St. Amant's charges of corruption and official
misbehavior from the question of whether he had an
adequate basis to believe them true. But a vast amount of
what is published in the daily and periodical press purports
to be descriptive of what somebody said rather than of what

12



anybody did. Indeed, perhaps the largest share of news
concerning the doings of government appears in the form of
accounts of reports, speeches, press conferences, and the
like. The question of the 'truth' of such an indirect
newspaper report presents rather complicated problems.

A press report of what someone has said about an
underlying event of news value can contain an almost
infinite variety of shadings. Where the source of the news
makes bald assertions of fact-such as that a policeman has
arrested a certain man on a criminal charge-there may be no
difficulty. But where the source itself has engaged in
qualifying the information released, complexities ramify.
Any departure from full direct quotation of the words of the
source, with all its qualifying language, inevitably confronts
the publisher with a set of choices.

The Civil Rights Commission's Justice report is a typical
example of these problems. The underlying story that gave
the report newsworthiness was the picture of police
violence against citizens. Many of the incidents included
were quite clearly designed to shock, anger, and alarm the
reader, indeed to move him into a position of support for
specific legislative recommendations of the Commission.
Yet the attitude of the Commission toward the factual verity
of the episodes recounted was anything but straightforward.

First, the episodes were presented in the context of a report
which from the first page purported to be dealing with a

13



problem of unquestionable reality and seriousness:

'In 1931 President Hoover's Wickersham Committee found
extensive evidence of police lawlessness, including
unjustified violence. Sixteen years later another Presidential
Committee, this one appointed by President Truman,
concluded that police brutality, especially against the
unpopular, the weak, and the defenseless, was a distressing
problem. And now in 1961 this Commission must report
that police brutality is still a serious problem throughout the
United States.' Justice 1.

'"The Commission is particularly impressed by the fact that
most police officers never resort to brutal practices.
Because of this fact, instances of brutality or discrimination
in law enforcement stand out in bold relief. It is hoped that
by focusing the attention of the President, the Congress, and
the public on these remaining incongruities, this Report
may contribute to their correction.'

This process of focusing attention began on the next page
with the chapter heading, in large type: 'UNLAWFUL
POLICE VIOLENCE." There followed the crucial
description of the foundations on which the ensuing reports
were based:

'In the text of this chapter the Commission briefly describes
the alleged facts in 11 typical cases of police brutality. They
are presented in the belief that they contribute to an

14



understanding of the problem. The allegations of
misconduct are supported in several cases by criminal
convictions or findings by impartial agencies; in others, by
sworn testimony, affidavits from eye witnesses, or by staff
field investigations. In no case has the Commission
determined conclusively whether the complainants or the
officers were correct in their statements. This is the function
of a court. The Commission is of the opinion, however, that
the allegations appeared substantial enough to justify
discussion in this study.'

This statement may fairly be characterized as extravagantly
ambiguous. On the one hand, what was to follow was '11
typical cases of police brutality,, each of which
'contribute(s) to an understanding of the problem," and was
'substantial enough to justify discussion' in the study. A
range of sources was described, each of a nature to inspire
confidence in the reader. But, the reader was nonetheless
told that these were ‘alleged facts,’ ‘allegations of
misconduct," which had not been 'determined conclusively'
to be 'correct. The suggestion that such a conclusive
determination could be made only by a court capped the
confusion: in context it was impossible to know whether the
Commission was seeking to encourage belief or skepticism
regarding the incidents about to be described.

Turning the page, the reader was confronted with another
heading in capitals, 'PATTERNS OF POLICE
BRUTALITY, and then the descriptions of the wvarious

15



incidents began. Fach had an italicized heading (e.g., "The
killing of a Negro in Georgia: 1943") followed by an
account giving both sides of the story and carefully
describing all facts as 'alleged' or using direct quotations.
The tone of total neutrality as to the truth or falsity of the
claims of brutality was frequently marred, however, by
remarks that appeared to indicate the Commission's
unexpressed views. At the end of a description entitled "The
killing of a Negro in Georgia: 1958," for example, the report
said, '(n)o local disciplinary or criminal action was taken
against any of the officers involved. The attitude of local
authorities toward police was protective in this and several
other cases of alleged brutality that occurred within a brief
period * * *'1Id., at 11.

The description of the Monroe incident bore the italicized
title: 'Search, seizure, and violence: Chicago, 1958." Unlike
the reports of the other incidents, however, this report
limited itself to the summary of a plaintiff's complaint in a
lawsuit, as indicated at the outset of this opinion. No
attempt was made to give any other version of the story, and
the next report ("The killing of a Negro in Cleveland: 1959")
followed immediately after the end of the quotation.

In a chapter entitled 'Conclusions,' the Commission set forth
its findings and recommendations. These included a finding
that 'police brutality by some State and local officers
presents a serious and continuing problem in many parts of
the United States. Both whites and Negroes are the victims,

16



but Negroes are the victims of such brutality far more,
proportionately, than any other group in American society.'
The recommendations included proposals for a grant-in-aid
program to improve the quality of state and local police
forces and for passage of a federal statute outlawing illegal
police violence. Id., at 109-112. Since the series of incidents
described earlier in the report was the only evidence the
Commission presented in support of its findings and
recommendations, there was a logically inevitable
implication that the Commission must have believed that
the incidents described had in truth occurred.

In light of the totality of what was said in Justice we cannot
agree that, when Time failed to state that the Commission in
reporting the Monroe incident had technically confined
itself to the allegations of a complaint, Time engaged in a
'falsification' sufficient in itself to sustain a jury finding of
'actual malice." The author of the Time article testified, in
substance, that the context of the report of the Monroe
incident indicated to him that the Commission believed that
the incident had occurred as described. He therefore denied
that he had falsified the report when he omitted the word
'alleged.” The Time researcher, who had read newspaper
stories about the incident and two reports from a Time
reporter in Chicago, as well as the accounts of Pape's earlier
career, had even more reason to suppose that the
Commission took the charges to be true.

17



Time's omission of the word 'alleged’ amounted to the
adoption of one of a number of possible rational
interpretations of a document that bristled with ambiguities.
The deliberate choice of such an interpretation, though
arguably reflecting a misconception, was not enough to
create a jury issue of 'malice’ under New York Times. To
permit the malice issue to go to the jury because of the
omission of a word like 'alleged,' despite the context of that
word in the Commission Report and the external evidence
of the Report's overall meaning, would be to impose a much
stricter standard of liability on errors of interpretation or
judgment than on errors of historic fact.

New York Times was premised on a recognition that, as
Madison put it, 'Some degree of abuse is inseparable from
the proper use of every thing; and in no instance is this
more true than in that of the press.' 4 J. Elliott's Debates on
the Federal Constitution 571 (1876). With respect to errors
of fact in reporting events, we said in New York Times:

'A rule compelling the critic of official conduct to guarantee
the truth of all his factual assertions-and to do so on pain of
libel judgments virtually unlimited in amount leads to * * *
'self-censorship.' Allowance of the defense of truth, with the
burden of proving it on the defendant, does not mean that
only false speech will be deterred. Even courts accepting
this defense as an adequate safeguard have recognized the
difficulties of adducing legal proofs that the alleged libel
was true in all its factual particulars. * * * Under such a

18



rule, would-be crities of official conduct may be deterred
from voicing their criticism, even though it is believed to be
true and even though it is in fact true, because of doubt
whether it can be proved in court or fear of the expense of
having to do so.' 376 U.S., at 279, 84 S.Ct., at 725.

These considerations apply with even greater force to the
situation where the alleged libel consists in the claimed
misinterpretation of the gist of a lengthy government
document. Where the document reported on is so
ambiguous as this one was, it is hard to imagine a test of
'truth’ that would not put the publisher virtually at the mercy
of the unguided discretion of a jury.

In certain areas of the law of defamation, New York Times,
added to the tort law of the individual States a constitutional
zone of protection for errors of fact caused by negligence.
The publisher who maintains a standard of care such as to
avoid knowing falsehood or reckless disregard of the truth
is thereby given assurance that those errors that nonetheless
occur will not lay him open to an indeterminable financial
liability. This protection would not exist for errors of
interpretation were the analysis of the Court of Appeals to
be adopted, for once a jury was satisfied that the
interpretation was 'wrong,’ the error itself would be
sufficient to justify a verdict for the plaintiff.

In St. Amant v. Thompson, supra, 390 U.S.,_at 731, 88
S.Ct., at 1325, we said:

19


https://en.wikisource.org/wiki/376_U.S._254
https://en.wikisource.org/wiki/390_U.S._727

'Our cases * * * have furnished meaningful guidance for the
further definition of a reckless publication. In New York
Times, supra, the plaintiff did not satisfy his burden because
the record failed to show that the publisher was aware of the
likelihood that he was circulating false information. In
Garrison v. Louisiana, 379 U.S. 64, 85 S.Ct. 209, 13
L.Ed.2d 125 (1964) * * * the opinion emphasized the
necessity for a showing that a false publication was made
with a 'high degree of awareness of * * * probable falsity.'
379 U.S., at 74, 85 S.Ct., at 216. * * * These cases are clear
that reckless conduct is not measured by whether a
reasonably prudent man would have published, or would
have investigated before publishing. There must be
sufficient evidence to permit the conclusion that the
defendant in fact entertained serious doubts as to the truth
of his publication. Publishing with such doubts shows
reckless disregard for truth or falsity and demonstrates
actual malice.'

Applying this standard to Time's interpretation of the
Commission Report, it can hardly be said that Time acted in
reckless disregard of the truth. Given the ambiguities of the
Commission Report as a whole, and the testimony of the
Time author and researcher, Time's conduct reflected at
most an error of judgment. We have held that if 'the
freedoms of expression are to have the 'breathing space' that
they meed * * * to survive" misstatements of this kind must
have the protection of the First and Fourteenth

20


https://en.wikisource.org/wiki/379_U.S._64
https://en.wikisource.org/wiki/379_U.S._64

Amendments. New York Times, supra, 376 U.S.,_at 271
272,84 S.Ct., at 721.

We would add, however, a final cautionary note. Nothing in
this opinion is to be understood as making the word
‘alleged' a superfluity in published reports of information
damaging to reputation. Our decision today is based on the
specific facts of this case, involving as they do a news
report of a particular government publication that purported
to describe the specific grounds for perceiving in 1961 'a
serious problem throughout the United States." 'Neither lies
nor false communications serve the ends of the First
Amendment, and no one suggests their desirability or
further proliferation. But to insure the ascertainment and
publication of the truth about public affairs, it is essential
that the First Amendment protect some erroneous
publications as well as true ones.' St. Amant v. Thompson,
supra, 390 U.S., at 732, 88 S.Ct., at 1326.

The judgment of the Court of Appeals is reversed, and the
case is remanded for further proceedings consistent with
this opinion.

It is so ordered.
Judgment reversed and case remanded.

Mr. Justice HARLAN, dissenting.

21


https://en.wikisource.org/wiki/376_U.S._254
https://en.wikisource.org/wiki/390_U.S._727

Notes

22



United States Supreme Court

01 U.S. 27

TIME INCORPORATED v. PAPE

Argued: Dec. 16, 1970. --- Decided: Feb 24, 1971

Mr. Justice HARLAN, dissenting.

I would affirm the judgment of the Court of Appeals,
essentially for the reasons stated in Judge Duffy's opinion
for that court. The treatment of this case by our Court,
however, prompts me to venture these additional comments.

I fully agree with the rule first enunciated in New York
Times Co. v. Sullivan, 376 U.S. 254, 84 S.Ct. 710, 11
L.Ed.2d 686 (1964), that restricts the liability of those who
utter defamatory falsehoods regarding public officials. We
there recognized that because 'erroneous statement is
inevitable in free debate,’ id., at 271, 84 S.Ct., at 721,
'neither factual error nor defamatory content suffices to
remove the constitutional shield from criticism of official
conduct.! Id., at 273, 84 S.Ct, at 722. But these
considerations did not persuade us to rule that the
Constitution grants absolute immunity to everyone, be it the

23


https://en.wikisource.org/wiki/United_States_Reports/Volume_401
https://en.wikisource.org/wiki/United_States_Reports
https://en.wikisource.org/wiki/401_U.S._279
https://en.wikisource.org/wiki/376_U.S._254

news media or anyone else, who libels a public official, or
to conclude that the usual processes of law are inadequate
for dealing with this kind of litigation. Rather, we decided
that the substantial First Amendment interests implicated in
any libel suit of this sort would be adequately served by a
constitutional rule that subjects such a statement to the
sanctions of the common law of libel only where it was
uttered 'with 'actual malice'-that is, with knowledge that it
was false or with reckless disregard of whether it was false
or not.' Id., at 280, 84 S.Ct., at 726.

The step taken today, whereby this Court undertakes to
judge, 'on the specific facts of this case." ante, at 292,
whether a jury could reasonably find that Time magazine's
characterization of the Commission's report was sufficiently
inaccurate to permit the concomitant finding that it was
published with 'malice,’ is, in my judgment, not warranted.

I can perceive no rational basis for distinguishing this case
from one in which a newspaper or an individual seeks to
have this Court review the record upon which a properly
instructed jury found liability, where evidence sufficient to
support its verdict exists, and where these matters have
been reviewed by a court of appeals applying correct legal
standards. As I see things, the Court identifies no such
distinguishing feature about this case.

While it is true, of course, that this Court is free to re-
examine for itself the evidentiary bases upon which rest

24



decisions that allegedly impair or punish the exercise of
Fourteenth Amendment freedoms, this does not mean that
we are of necessity always, or even usually, compelled to
do so. Indeed, it is almost impossible to conceive how this
Court might continue to function effectively were we to
resolve afresh the underlying factual disputes in all cases
containing constitutional issues. Nor can I discern in those
First Amendment considerations that led us to restrict the
States' powers to regulate defamation of public officials any
additional interest that is not served by the actual-malice
rule of New York Times, supra, but is substantially
promoted by utilizing this Court as the ultimate arbiter of
factual disputes in those libel cases where no unusual
factors, such as allegations of harassment or the existence
of a jury verdict resting on erroneous instructions, cf. New
York Times, supra, are present. While I am confident that
the Court does not intend its decision to have any such
broad reach, I fear that what is done today may open a door
that will prove difficult to close.

Having determined that the court below properly defined
the quality of proof required of Pape by New York Times
and that it applied the correct standard of review in passing
upon the trial judge's decision to grant a directed verdict-
determinations that I do not think my Brethren dispute-I
would stop the inquiry at this point and affirm, the
judgment of the Court of Appeals.

25



Notes

26



This work is in the public domain in the
United States because it is a work of the
United States federal government (see
17 U.S.C. 105).

27



https://en.wikipedia.org/wiki/public%20domain
https://en.wikipedia.org/wiki/Copyright%20status%20of%20works%20by%20the%20federal%20government%20of%20the%20United%20States
https://en.wikipedia.org/wiki/Federal%20government%20of%20the%20United%20States
https://en.wikisource.org/wiki/United_States_Code/Title_17/Chapter_1/Sections_105_and_106

28



About this digital edition

This e-book comes from the online library Wikisource. This
multilingual digital library, built by volunteers, is
committed to developing a free accessible collection of
publications of every kind: novels, poems, magazines,
letters...

We distribute our books for free, starting from works not
copyrighted or published under a free license. You are free
to use our e-books for any purpose (including commercial
exploitation), under the terms of the Creative Commons
Attribution-ShareAlike 4.0 Unported license or, at your
choice, those of the GNU FDL..

Wikisource is constantly looking for new members. During
the transcription and proofreading of this book, it's possible
that we made some errors. You can report them at this page.

The following users contributed to this book:

e BenchBot
e JoeSolo22
e HapHaxion
e Rocket000
e Clindberg
e Ktims

e Ipankonin

29


https://en.wikisource.org/wiki/Main_Page
https://www.creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0
https://www.gnu.org/copyleft/fdl.html
https://en.wikisource.org/wiki/Wikisource:Scriptorium

PatriciaR

Uwe Dedering
Ssolbergj
Zscout370
Ka56789
AndreyKva
Boris23
KABALINI
Bromskloss
Tene~commonswiki
AzaToth
Bender235

30



	Title page
	Time Incorporated v. Pape — Syllabus
	Opinion of the Court
	Harlan
	About

