
ANALYSIS: 
How The Wall Street Journal 
Opinion Section Presents 
Climate Change



2

INTRODUCTION

The Wall Street Journal is the premier paper of the business world and 
one of the widest circulating daily papers in the United States. From small 
business owners to titans of industry to policy makers in state capitals and 
Washington, the Journal has long been a powerfully influential source of 
news for those responsible for turning a profit and setting economic policy. 
This report seeks to assess  how the Journal’s opinion section has portrayed 
climate change and the prospect of climate action over the past 20 years. 

Researchers reviewed editorials, columns and op-eds available through the 
Journal’s own archives, and through search engines LexisNexis and Proquest, 
turning up more than six hundred entries of opinion pieces relating to climate 
science or policy published between 1995 and May 31, 2016. 

The opinion pages -  editorials, columns, and op-eds - frame and inform the 
public debate and understanding of an issue. An editorial is an argument 
authored by members of a newspaper’s editorial board, and presents the 
judgment of the paper as an institution. Columns feature the opinions of  
writers who consistently appear on these pages, while op-eds present the 
opinion of a guest author that the paper has granted its valuable pages to 
make their views public. 

RELIANCE ON FOSSIL FUEL 
INDUSTRY VOICES MISINFORMS 
READERS 

Executive Summary: An analysis of 20 years of 
the Wall Street Journal’s opinion pages on climate 
shows a consistent pattern that overwhelmingly 
ignores the science, champions doubt and denial of 
both the science and effectiveness of action, and 
leaves readers misinformed about the consensus of 
science and of the risks of the threat. 



3

The reporting of the Journal is widely recognized as some of the best in the 
world. Yet this analysis indisputably shows that its opinion page has done 
its readers a disservice by consistently ignoring or ridiculing the scientific 
consensus on the reality and urgency of climate change, and in so doing 
minimizing the potential economic, social and environmental risks of climate 
change. 

This analysis tracks years of lopsided discussion of an issue that every single 
major national science body agrees is a profound threat; such an out-of-
balance view cannot help but hinder its readers’ ability to make accurate 
assessments of the risk climate change poses to their businesses. The 
Journal’s editorial pages make clear the publication’s support for business, 
free markets and minimal regulation. However, failing to present a complete 
picture of any issue of public import is a failure of journalistic responsibility. 
There are many examples of a pro-business approach to climate action, but 
only rarely have they been presented in the Journal’s opinion section. 

MAIN FINDINGS

Editorials:
•	 Of 201 editorials dating back to 1997, none explicitly acknowledge 

that fossil fuels cause climate change.
•	 Editorials echo industry talking points and rhetoric that minimize 

climate risk and cast doubt on climate science.

Op-eds:
•	 Of the 279 op-eds published since 1995, 40 reflect mainstream 

climate science. That is 14 percent. 
•	 The Wall Street Journal predominantly features writing by outside 

voices who argue against the validity of climate science or policies 
to reduce emissions. Authors’ vested interests in fossil fuels are 
disclosed inconsistently.

•	 Op-eds are routinely criticized by mainstream scientists for their 
misleading claims and the misrepresentation of facts.

Columns:  
•	 Of 122 columns published since 1997, four accept as fact that fossil 

fuels cause climate change, or endorse a policy to reduce emissions. 
That is three percent. 



4

Of 100 op-eds, columns and editorials published between April 2015 and 
May 2016,1 four op-eds and zero columns or editorials provided information 
reflecting mainstream science. As global heat records are broken with 
regularity and multiple studies2 show 97 percent of climate science experts 
agree that fossil fuels are causing climate change, the Journal presents a 
worldview directly contrary. Of the last 100 op-eds, editorials and columns in 
the Journal’s opinion section, 96 fail to acknowledge the link between human 
activity and climate change. 

Of the 602 op-eds, columns and editorials published since 1995,3 only 44 
of them treat fossil fuel-driven climate change as a reality. Just 7 percent of 
the op-eds, editorials and columns in the Journal’s opinion section reflect the 
consensus of 97 percent of climate scientists, while the other 93 percent of 
its content reflects the opinion of 3 percent. 

In its opinion section, the Wall Street Journal consistently highlights voices of 
those with vested interests in fossil fuels--though only sporadically are these 
industry ties disclosed. By routinely presenting only the dismissive side of 
the climate discussion, the Journal presents a skewed view that undermines 
a reader’s ability to effectively evaluate climate risk, objectively assess 
potential solutions, and balance the two. 

Downplaying established science and battling health protections is an 
established pattern for the Wall Street Journal’s editorial board. The paper 
exhibited editorial bias on: the harmful health effects of tobacco; the safety 
and efficacy of airbags and seat belt laws;4 the danger of dioxin/Agent 
Orange;5 and other environmental threats.6

THE WALL STREET JOURNAL’S EDITORIAL STANCE ON 
CLIMATE CHANGE

Of the Journal’s 201 editorials on climate change since 1997, not one 
acknowledges the overwhelming weight of scientific evidence that burning 
fossil fuels impacts the global climate.7 

A lone editorial calls for action on climate. In a 2001 piece8 that questions 
the science of climate change, the board endorses the idea of implementing 
a cap-and-trade system instead of adopting the Kyoto Protocol. But when 
cap-and-trade emerged as a viable policy in 2007 with industry support,9 the 
editorial board changed its position and opposed such a plan in at least 18 
editorials in the following years. The 2001 op-ed questions the reality of man-



5

made climate change, but its pro-business cap and trade argument represents 
an approach the Journal editorial board could have taken to inform readers of 
a market-based solution to climate change.

Minimizing Climate Threats

The Wall Street Journal’s editorial board has repeatedly minimized the well-
established scientific consensus on climate and fossil fuels, characterizing 
it as a “church of climatology,”10 “orthodoxy,”11 and “the new religion on the 
left.”12 This religiously-themed language has been shown to be propagated 
domestically and internationally by an interlocking network of fossil-fuel and 
industry-funded think tanks.13 

The editorial board dismisses warnings from the Secretary of Defense14 
about the national security threat posed by climate change, calling it a 
“speculative threat” and “hype and hysteria.” The Journal ignores these 
scientifically rigorous reports, and instead suggests that snow in February is 
cause for skepticism.15 

Reliance on Industry Rhetoric

Analysis shows Wall Street Journal editorials often use fossil fuel industry-
driven rhetoric. For example, the Wall Street Journal opposed16 the Clean 
Power Plan by suggesting that regulations on power plant emissions would 



6

disproportionately harm the poor. That framing was identical to Peabody 
Energy’s17 effort to rebrand coal as a “cure” for poverty, demonstrating the 
editorial board’s willingness to embrace industry talking points as their own. 

The same editorial cited a study by the National Black Chamber of Commerce 
about the Clean Power Plan’s impact on minority communities, without 
disclosing that the National Black Chamber of Commerce gets most of its 
funding18 from companies that oppose the development of renewable energy. 
This evaluation of the Clean Power Plan’s impact reflects only the views and 
analysis of groups whose funders have a monetary interest in blocking the 
regulations.

The most transparent example is the editorial board’s use of the term “junk 
science”19 to describe global warming, as this is a term popularized by former 
tobacco lobbyist-turned-fossil fuel lobbyist20 Steven Milloy, who owns and 
operates junkscience.com. 

Misrepresenting Science 

As 196 nations came together to sign the Paris climate agreement in 
December 2015, the Wall Street Journal cast doubt21 on the risk climate 
change poses. As the science increasingly points to impacts being seen 
here and now, a fact acknowledged22 by other editorial boards, the Journal 
remained steadfast in suggesting that effects that “may or may not have 
consequences that may or may not be costly”23 are only “predicted decades 
away”24 by “controversial computer models”25 that are “far from definitive.”26 

In 2013, in the midst of the hottest decade on record, the editorial board 
questioned the relationship between carbon dioxide and warming, asking, 
“If emitting CO2 into the atmosphere causes global warming, why hasn’t the 
globe been warming?”27 

The Wall Street Journal promoted28 a report, instigated by Republican 
members of congress, criticizing Dr. Michael Mann’s “hockey stick”29 study. 
The report was later discredited by news agencies, including USA Today,30 as 
its scientific underpinning was retracted from the journal that published it. 
The report was shown to be plagiarized in part from Wikipedia.  

Similarly, the Journal’s editorial board praised in two different editorials32 
a study33 published in Climate Research that was so flawed it resulted in a 
mass resignation of half the scientific journal’s editors,34 and an admission 
that it should never have been published by a lead editor. One of the study’s 
authors35 was later revealed to have taken more than $1 million in funding 



7

from the fossil fuel industry. The editorial citing this flawed study argued that 
the hockey stick graph was false. Multiple subsequent studies have confirmed 
the graph’s validity.36 

Wall Street Journal editorials frequently explore worst-case scenarios37 for 
emission reduction policies, and use political opposition to claim that best-
case scenarios are unrealistic.

Editorials present as fact38 the projected economic costs of climate policies 
by special interest groups, but ignore the cost of inaction presented 
by independent scientists, or by Senator John McCain39 and other 
Republicans40--who represent rare voices of dissent in the Journal’s opinion 
section. 

The Journal’s editorial board published a number of pieces about 
“Climategate,” the leak of climate scientists’ emails in 2009. The editorial 
board penned at least six pieces on the controversy. Eight formal 
investigations41 found zero evidence of scientific misconduct. Despite the 
appetite to editorialize on the perceived scandal before the investigations, 
the Journal did not cover the exoneration to correct the record. 

The editorial board has reliably defended corporations like ExxonMobil42 
and other individuals43 and organizations44 accused45 of various forms of 
professional or academic misconduct.

OP-EDS: WHO THE JOURNAL CHOOSES TO PUBLISH

Few of the Wall Street Journal’s editorials focus on science, instead focusing 
on politics. In 2009 for example, the Journal published nine editorials 
opposing cap and trade.46 Op-eds, however, frequently deal with science but 
are often written by authors with a vested interest in the fossil fuel industry. 
While op-eds are not the opinion of the editorial board, the authors the paper 
chooses to publish is a reflection of the voices and opinions the editors deem 
worthy of valuable space on the opinion page.

The clearest example of editorial bias in the opinion section lies in the Wall 
Street Journal’s decision to not to publish47 a letter48 about the integrity 
of climate science signed by 255 members of the National Academies of 
Science. The Journal later ran an op-ed49 headlined “No need to panic about 
global warming” by 16 climate change skeptics, eight of whom have fossil fuel 
industry ties,50 and only four of whom had published peer-reviewed climate 
science articles.51 The op-ed was quickly debunked by independent reporters, 



8

scientists and experts as, “dismal,”52 “all spin,”53 and described as a “textbook 
example of misleading prose”54 that “completely misrepresented”55 the work 
it cited, according to that study’s author. In response, the Journal published a 
500-word letter56 from 38 mainstream scientists, less than half the length of 
the op-ed that started the uproar.  

Of the 279 op-eds examined, the 40 that reflected mainstream science were 
mostly authored by CEOs57 of major corporations like BP,58 and high-ranking 
Republicans like President George W. Bush’s Council of Economic Advisers 
chairman, who argued against the Kyoto protocol,59 but acknowledged that 
fossil fuels cause climate change. A 2003 op-ed by Senator John McCain 
explains how to “Fight Global Warming For $20 a Year.”60 The CEO of Duke 
Energy advocated for nuclear power61 in 2009, and the CEO of Boeing 
discussed62 his company’s emissions reductions efforts as well. There are 
also examples of pieces that advocate63 for natural gas as a way to reduce 
emissions,64 and promote  nuclear65 power and clean coal.66 

These op-eds show that there are ways for a conservative, pro-business 
worldview to engage on climate change without embracing regulations. 
These views are only rarely presented by the Journal.  



9

Voices with Vested Interests

The Wall Street Journal has published at least 10 op-eds by Matt Ridley, a 
former columnist for the Journal, as well as author, advisor to the well-known 
climate skeptic group the Global Warming Policy Foundation,67 and member 
of the British House of Lords. In a 2015 interview68 with DeSmog UK, Ridley 
admitted that his family’s ownership of a coal mine may bias him, but claimed 
he’s “always declared” his “vested interest in carbon dioxide emissions.” Yet 
seven of his ten Wall Street Journal pieces did not disclose this information; 
four of the omissions occurred after a disclosure in 2012.69 

Ridley is not the only example of an inconsistent disclosure policy, as the Wall 
Street Journal has published at least 22 op-eds70 by Robert Bryce, Senior 
Fellow at the Manhattan Institute, 13 of which are skeptical of the viability 
of wind power. None of them disclose that The Manhattan Institute has 
received more than $2 million71 from the Koch Family Foundations. As the 
Koch family’s fortune is built on fossil fuels, their opposition to renewable 
energy through funded surrogates like Bryce would be helpful context for 
readers. 

Similarly, when the opinion page publishes op-eds by Steve Hayward of the 
American Enterprise Institute (AEI), they failed to disclose his AEI affiliation 
in three of four op-eds. AEI is funded by the fossil fuel industry72 (and the 
tobacco industry) with major donations from the Kochs and ExxonMobil. 
Also undisclosed is the fact that Hayward is Treasurer73 for the Donors 
Capital Fund,74 one of a pair of groups75 described by The Guardian as “a 
secretive funding route to channel nearly $120m (£77m) to more than 100 
groups casting doubt about the science behind climate change.” According to 
researcher76 Robert Brulle, Donors Capital Fund and its sister group Donors 
Trust are responsible for “about one-quarter of the funding of the climate 
countermovement.” 

The journal often fails to disclose the fossil-fuel industry ties of its op-ed 
authors or the experts commonly quoted in editorial content, such as: Fred 
Singer,77 director of the fossil fuel-funded78 Science and Environmental Policy 
Project; Pat Michaels79 of the University of Virginia, who independently 
disclosed that some 40 percent of his funding comes from fossil fuels;80 
James Glassman,81 a resident fellow of AEI and host of TechCentralStation, a 
now defunct industry-funded blog82 created by the public relations firm DCI 
Group; and Frederick Seitz,83 chairman of the George C. Marshall Institute84 
and former tobacco consultant. 



10

Scientifically Inaccurate Op-Eds Mislead Readers

Having a “vested interest” in an issue by no means invalidates one’s opinion 
or means a writer is de facto being dishonest. But the op-eds published by 
the Wall Street Journal are debunked by fact checkers for making “several 
incorrect claims”86 and routinely panned by academics.

Over the past two decades, the scientific understanding of climate change 
has evolved and reached a strong consensus87 similar to the consensus on 
the age of the universe or the consensus on the causal link between tobacco 
and cancer. Yet, misrepresentations of the facts of climate change continue to 
dominate Wall Street Journal editorials, op-eds and columns.

A 2012 report found88 that 81 percent of the representations of climate 
science in the Wall Street Journal’s opinion section were misleading (39 out 
of 48 instances.) 

Another independent assessment comes from the online Scientific Trust 
Tracker, where climate scientists have rated four op-eds89 published in 
the Wall Street Journal since 2015 as having “low” to “very low” scientific 
credibility, and that overall the opinions published by the Journal are 
“consistently found to be at odds with current scientific knowledge.”90 

In 2013, the Journal published a piece, “In Defense of Carbon Dioxide,”91 by 
authors who had never published peer-reviewed climate science, and have 
ties92 to fossil fuel-funded organizations that the Wall Street Journal failed to 
disclose to its readers. Scientists and journalists criticized93 the piece, saying 
the op-ed exhibits a “breath-taking illogic and intellectual legerdemain”94 
with arguments that “don’t even come close to passing a scientific smell test;” 
that it serves to “manufacture doubt”95 by “recycling long debunked myths”96 
with an argument Michael Svodova of Yale identified97 as part of a larger 
fossil fuel industry effort to defend CO2; and Columbia Journalism Review’s 
Ryan Chittum called it “numbskullery” that was “shameful even by the dismal 
standards of that page.”98 

This bias continues, with one 2016 piece that “contorts and misrepresents 
facts, deliberately misleads with disinformation, and demonstrates either his 
lack of knowledge or willful ignorance of the science.”99 

Dr. Jeffrey Sachs, Director of the Earth Institute, lays the blame100 for 
inaccuracies on the Wall Street Journal’s editors. In response to a September 



11

2014 Matt Ridley op-ed101 mischaracterizing the findings of a paper 
published in Science Magazine, Sachs wrote that if the editors “had simply 
gone online to read the actual paper, they would have found that the paper’s 
conclusions are the very opposite of Ridley’s.” 

CONCLUSION: IRRESPONSIBLE BIAS

There is no shortage of critics of The Wall Street Journal’s opinion section, 
which they say exhibits a “remarkable editorial bias”102 that “fails businesses” 
and “would cost the U.S. its global leadership” if taken “as fact.”103 

The Wall Street Journal’s opinion section gives readers a distorted 
understanding of climate change. This does a disservice to the Journal’s 
audience--particularly their business audience--which relies on accurate 
information to plan for the impact of climate impacts and environmental 
regulations. By mixing political attacks with scientific misinformation, the 
Journal introduces undue uncertainty, casting doubt on solid science while 
promoting fringe opinions, often from authors with a “vested interest” in 
fossil fuels.



12

METHODOLOGY

These findings are the result of an effort to catalog the Wall Street Journal’s 
opinion section coverage of climate change and global warming. Using wsj.
com, LexisNexis and ProQuest, researchers searched for the phrases “climate 
change” and “global warming,” creating a database with date of publication, 
author, and type of article.

The results were then read in full to categorize and determine whether the 
opinion reflected the mainstream science or industry-preferred skepticism 
of the link between fossil fuels and climate change. The database is publicly 
available at: http://www.partnershipforresponsiblegrowth.org/research-1/
climatenexusdatabase 

Columns were categorized but not discussed at length in this paper, though 
they exhibit the same bias as the editorials and op-eds. Letters to the editor 
were dismissed for technical reasons (multiple letters exist on a single URL) 
and because their purpose is often to oppose the opinions presented by a 
paper. 

This report was researched and produced by Climate Nexus.

http://www.partnershipforresponsiblegrowth.org/research-1/climatenexusdatabase
http://www.partnershipforresponsiblegrowth.org/research-1/climatenexusdatabase


13

ENDNOTES

1.	 Wall Street Journal’s Opinion Section Database, October 1995 - May 2016
2.	 Environmental Research Letters, Consensus on consensus: a synthesis of consensus estimates on 

human-caused global warming, April 2016
3.	 Wall Street Journal’s Opinion Section Database, October 1995 - May 2016
4.	 Wall Street Journal, The Airbag in Hot Water, July 25, 1979; Wall Street Journal, I pact Protection 

Needed, June 1974; Wall Street Journal, The Hot-AIr Bag, August 1977; Wall Street Journal, Not 
Big Brother, Big Daddy, August 1972

5.	 Wall Street Journal, Defeating Cancer Scares, January 1986
6.	 Media Matters, The Wall Street Journal: Dismissing Environmental Threats Since 1976, August 

2012
7.	 Wall Street Journal’s Opinion Section Database, October 1995 - May 2016
8.	 Wall Street Journal, Emissions Impossible?, July 2001
9.	 Wall Street Journal, Cap and Charade, March 2007
10.	  Wall Street Journal, The Climate Police Escalate, April 2016
11.	  Wall Street Journal, Climate of Conformity, July 2014
12.	  Wall Street Journal, Prosecuting Climate Dissent, November 2015
13.	  DeSmogBlog, Exclusive: Mont Pelerin Society Revealed As Home To   Leading Pushers Of Climate 

Science Denial, January 2014
14.	  Wall Street Journal, The Pentagon Goes to Climate War, October 2014
15.	  Wall Street Journal, Snow and Unilateralism, February 2003
16.	  Wall Street Journal, Obama’s Climate Plan and Poverty, August 2015
17.	  The Guardian, The Truth Behind Peabody’s Campaign to Rebrand Coal as a Poverty Cure, May 

2015
18.	  Florida Center for Investigative Reporting, National Black Chamber of Commerce, Solar Energy 

Critic, Rakes in Cash From Polluters, August 2015
19.	  Wall Street Journal, China’s Kyoto Misstep, September 2002
20.	  SourceWatch, Steven J. Milloy, May 2015
21.	  Wall Street Journal, Paris Climate of Conformity, December 2015
22.	  USA Today, Climate Change is Here and Now: Our View, October 2013
23.	  Wall Street Journal, People’s Climate Demarche, September 2014
24.	  Wall Street Journal, Green Leap Forward, November 2014
25.	  Wall Street Journal, Lima’s Magic Climate Beanstalk, December 2014
26.	  Wall Street Journal, Paris Climate of Conformity, December 2015
27.	  Wall Street Journal, Climate of Uncertainty, October 2013
28.	  Wall Street Journal, Hockey Stick Hokum, July 2006
29.	  Scientific American, Behind the Hockey Stick, March 2005
30.	  USA Today, Climate Study Gets Pulled After Charges of Plagiarism, May 2011
31.	  USA Today, Retracted Climate Critics’ Study Panned by Expert, May 2011
32.	  Wall Street Journal, Hockey Stick on Ice, February 2005; Wall Street Journal, Kyoto by Degrees, 

June 2005
33.	  Inter-Research Climate Research, Proxy Climatic and Environmental Changes of the Past 1000 

Years, January 2003
34.	  Wikipedia, Soon and Baliunas Controversy, April 2016
35.	  New York Times, Deeper Ties to Corporate Cash for Doubtful Climate Researcher, February 

2015
36.	  Scientific American, Novel Analysis Confirms Climate “Hockey Stick” Graph, November 2009; 

LiveScience Hockey Stick Scores Another Point In Climate Study: Op-Ed, April 2013
37.	  Wall Street Journal, “What’s the Worst That Can Happen?”, May 2014
38.	  Wall Street Journal, Obama’s Climate Bomb, May 2014
39.	  Wall Street Journal, Fight Global Warming for $20 a Year…, October 2003
40.	  Wall Street Journal, A Republican Kyoto, April 2003
41.	  Wikipedia, Climate Research Unit Email Controversy, May 2016
42.	  Wall Street Journal, Global Warming Gag Order, December 2006
43.	  Wall Street Journal, Shut Up -- Or We’ll Shut You Up, October 2015

http://www.partnershipforresponsiblegrowth.org/research-1/climatenexusdatabase
http://iopscience.iop.org/article/10.1088/1748-9326/11/4/048002
http://iopscience.iop.org/article/10.1088/1748-9326/11/4/048002
http://www.partnershipforresponsiblegrowth.org/research-1/climatenexusdatabase
http://pqasb.pqarchiver.com/djreprints/doc/134422963.html?FMT=ABS&FMTS=ABS:AI&type=historic&date=Jul+25%2C+1979&author=&pub=Wall+Street+Journal+%281923+-+Current+file%29&edition=&startpage=20&desc=The+Air+Bag+in+Hot+Water
http://pqasb.pqarchiver.com/djreprints/doc/133912246.html?FMT=ABS&FMTS=ABS:AI&type=historic&date=Jun+27%2C+1974&author=&pub=Wall+Street+Journal+%281923+-+Current+file%29&edition=&startpage=16&desc=I+pact+Protection+Needed
http://pqasb.pqarchiver.com/djreprints/doc/133912246.html?FMT=ABS&FMTS=ABS:AI&type=historic&date=Jun+27%2C+1974&author=&pub=Wall+Street+Journal+%281923+-+Current+file%29&edition=&startpage=16&desc=I+pact+Protection+Needed
http://pqasb.pqarchiver.com/djreprints/doc/134144234.html?FMT=ABS&FMTS=ABS:AI&type=historic&date=Aug+29%2C+1977&author=&pub=Wall+Street+Journal+%281923+-+Current+file%29&edition=&startpage=8&desc=REVIEW+%26+OUTLOOK
http://pqasb.pqarchiver.com/djreprints/doc/133680264.html?FMT=ABS&FMTS=ABS:AI&type=historic&date=Aug+9%2C+1972&author=&pub=Wall+Street+Journal+%281923+-+Current+file%29&edition=&startpage=8&desc=Not+Big+Brother%2C+Big+Daddy
http://pqasb.pqarchiver.com/djreprints/doc/133680264.html?FMT=ABS&FMTS=ABS:AI&type=historic&date=Aug+9%2C+1972&author=&pub=Wall+Street+Journal+%281923+-+Current+file%29&edition=&startpage=8&desc=Not+Big+Brother%2C+Big+Daddy
http://mediamatters.org/research/2012/08/02/the-wall-street-journal-dismissing-environmenta/189063
http://www.partnershipforresponsiblegrowth.org/research-1/climatenexusdatabase
http://www.wsj.com/articles/SB995837778560213534
http://www.wsj.com/articles/SB117287909501625359
http://www.wsj.com/articles/the-climate-police-escalate-1461968775
http://www.wsj.com/articles/climate-of-conformity-1404509298
http://www.wsj.com/articles/prosecuting-climate-dissent-1447020219?alg=y
http://www.desmogblog.com/2014/01/15/exclusive-mont-pelerin-society-revealed-home-leading-pushers-climate-science-denial
http://www.desmogblog.com/2014/01/15/exclusive-mont-pelerin-society-revealed-home-leading-pushers-climate-science-denial
http://www.wsj.com/articles/the-pentagon-goes-to-climate-war-1413329782
http://www.wsj.com/articles/SB1045537307218130263
http://www.wsj.com/articles/obamas-climate-plan-and-poverty-1439420266
http://www.theguardian.com/environment/2015/may/19/the-truth-behind-peabodys-campaign-to-rebrand-coal-as-a-poverty-cure
http://fcir.org/2015/08/13/national-black-chamber-of-commerce-solar-energy-critic-rakes-in-cash-from-polluters/
http://fcir.org/2015/08/13/national-black-chamber-of-commerce-solar-energy-critic-rakes-in-cash-from-polluters/
http://www.wsj.com/articles/SB1031173964577922675
http://www.sourcewatch.org/index.php/Steven_J._Milloy
http://www.wsj.com/articles/paris-climate-of-conformity-1450048095
http://www.usatoday.com/story/opinion/2013/10/14/climate-change-global-warming-ipcc-editorials-debates/2983979/
http://www.wsj.com/articles/peoples-climate-demarche-1411339021
http://www.wsj.com/articles/green-leap-forward-1415838404
http://www.wsj.com/articles/limas-magic-climate-beanstalk-1418947069
http://www.wsj.com/articles/paris-climate-of-conformity-1450048095
http://www.wsj.com/articles/SB10001424052702304713704579092883286839894
http://www.wsj.com/articles/SB115283824428306460
http://www.scientificamerican.com/article/behind-the-hockey-stick/
http://usatoday30.usatoday.com/weather/climate/globalwarming/2011-05-15-climate-study-plagiarism-Wegman_n.htm
http://content.usatoday.com/communities/sciencefair/post/2011/05/retracted-climate-critics-study-panned-by-expert-/1#.V1CSwpMrJE5
http://www.wsj.com/articles/SB110869271828758608#CX
http://www.wsj.com/articles/SB111931466624264760
http://www.int-res.com/abstracts/cr/v23/n2/p89-110/
http://www.int-res.com/abstracts/cr/v23/n2/p89-110/
https://en.wikipedia.org/wiki/Soon_and_Baliunas_controversy
http://www.nytimes.com/2015/02/22/us/ties-to-corporate-cash-for-climate-change-researcher-Wei-Hock-Soon.html?_r=0
http://www.scientificamerican.com/article/still-hotter-than-ever/
http://www.livescience.com/29068-hockey-stick-climate.html
http://www.wsj.com/articles/SB10001424052702304198504579574383625245664
http://www.wsj.com/articles/SB10001424052702304885404579548453104239932
http://www.wsj.com/articles/SB106747700198933400
http://www.wsj.com/articles/SB104976564820222800
https://en.wikipedia.org/wiki/Climatic_Research_Unit_email_controversy#Inquiries_and_reports
http://www.wsj.com/articles/SB116518745569439462
http://www.wsj.com/articles/shut-upor-well-shut-you-down-1444429915


14

44.	  Wall Street Journal, Google Kills Birds, September 2014
45.	  Wall Street Journal, Climate Free Speech, March 2015
46.	  Wall Street Journal, An Inconvenient Tax, February 2009; Wall Street Journal, Who Pays for Cap 

and Trade?, March 2009; Wall Street Journal, Who Pays for Cap and Trade?--II, March 2009; Wall 
Street Journal, Cap and Trade War, March 2009; Wall Street Journal, The Cap and Tax Fiction, 
June 2009; Wall Street Journal, The Carbonated Congress, June 2009; Wall Street Journal, More 
Cap-and-Trade War, August 2009; Wall Street Journal, Sins of Emission, October 2009; Wall 
Street Journal, Global Warming Revolt, December 2009

47.	  Forbes, Remarkable Editorial Bias on Climate Science at the Wall Street Journal, January 2012
48.	  Science Magazine, Climate Change and the Integrity of Science, 2010
49.	  Wall Street Journal, No Need to Panic About Global Warming, January 2012
50.	  The Daily Climate, Authors of Wall Street Journal Climate Piece Downplay Industry Ties, 

February 2012
51.	  Media Matters For America, The Journal Hires Dentists to Do Heart Surgery, January 2012
52.	  Union of Concerned Scientists, Dismal Science at the Wall Street Journal, January 2012
53.	  Planet 3.0. The Wall Street Journal, Again, January 2012
54.	  Slate, While Temperatures Rise, Denialists Reach Lower, January 2012
55.	  New York Times, Scientists Challenging Climate Science Appear to Flunk Climate Economics, 

January 2012
56.	  Wall Street Journal, Check With Climate Scientists For Views on Climate, February 2012
57.	  Wall Street Journal, The Time to Address Climate Change is Now, December 2004
58.	  Wall Street Journal, New Priorities for our Energy Future, August 2009
59.	  Wall Street Journal, The Alternative to Kyoto, June 2001
60.	  Wall Street Journal, Fight Global Warming for $20 a Year…, October 2003
61.	  Wall Street Journal, Why Nuclear Power is Part of our Future, August 2009
62.	  Wall Street Journal, How Boeing Fights Climate Change, May 2009
63.	  Wall Street Journal, Muller and Daniels: The Fracker’s Guide to a Greener World, November 

2012
64.	  Wall Street Journal, Obama’s Second-Term Energy Policy is Working, August 2014
65.	  Wall Street Journal, Going Green? Then go Nuclear, May 2013
66.	  Wall Street Journal, The Beltway’s Energy, June 2006
67.	  SourceWatch, Global Warming Policy Foundation, July 2014
68.	  DeSmogUK, Matt ‘King Coal’ Ridley Admits Fossil Fuel Investments May Cloud Views on Climate 

Change, August 2015
69.	  Wall Street Journal, Matt Ridley: Cooling Down the Fears of Climate Change, December 2012
70.	  Wall Street Journal’s Opinion Section Database, October 1995 - May 2016
71.	  SourceWatch, Manhattan Institute for Policy Research, July 2014
72.	  SourceWatch, American Enterprise Institute, May 2015
73.	  Donors Capital Fund, Steven Hayward, 2013
74.	  SourceWatch, Donor’s Capital Fund, July 2014
75.	  The Guardian, Secret Funding Helped Build Vast Network of Climate Denial Thinktanks, February 

2013
76.	  PBS, Robert Brulle: Inside the Climate Change “Countermovement”, October 2012
77.	  Wall Street Journal, Why I Remain A Global-Warming Skeptic, November 2011
78.	  SourceWatch, Science and Environmental Policy Project, May 2015
79.	  Wall Street Journal, The Climate Snow Job, January 2016
80.	  Huffington Post, Climate Skeptic Pat Michaels Admits 40 Percent of His Funding Comes From Oil 

Industry, May 2011
81.	  Wall Street Journal, Forget Kyoto, November 2000
82.	  SourceWatch, Tech Central Station, February 2015
83.	  Wall Street Journal, A Major Deception on Global Warming, June 1996
84.	  SourceWatch, George C. Marshall Institute, May 2015
85.	  Wikipedia, Frederick Seitz, May 2016
86.	  FactCheck, The Extreme Weather-Warming Connection, April 2015
87.	  Weather Channel, What 95% Certainty of Global Warming Means to Scientists, September 2013
88.	  Union of Concerned Scientists, Is News Corp. Failing Science?, September 2012

http://www.wsj.com/articles/google-kills-birds-1411688771
http://www.wsj.com/articles/climate-free-speech-1426548714
http://www.wsj.com/articles/SB123569802712289113
http://www.wsj.com/articles/SB123655590609066021
http://www.wsj.com/articles/SB123655590609066021
http://www.wsj.com/articles/SB123690324492413809
http://www.wsj.com/articles/SB123837276242467853
http://www.wsj.com/articles/SB124588837560750781
http://www.wsj.com/articles/SB124657758880989227
http://www.wsj.com/articles/SB10001424052970204908604574336844278574578
http://www.wsj.com/articles/SB10001424052970204908604574336844278574578
http://www.wsj.com/articles/SB10001424052748703574604574500013927534676
http://www.wsj.com/articles/SB10001424052748704107104574568834054939774
http://www.forbes.com/sites/petergleick/2012/01/27/remarkable-editorial-bias-on-climate-science-at-the-wall-street-journal/#16a4d7625a01
http://science.sciencemag.org/content/sci/328/5979/689.full.pdf
http://www.wsj.com/articles/SB10001424052970204301404577171531838421366
http://mediamatters.org/research/2012/01/30/the-journal-hires-dentists-to-do-heart-surgery/184002
http://mediamatters.org/research/2012/01/30/the-journal-hires-dentists-to-do-heart-surgery/184002
http://blog.ucsusa.org/peter-frumhoff/dismal-science-at-the-wall-street-journal
http://planet3.org/2012/01/27/the-wall-street-journal-again/
http://www.slate.com/blogs/bad_astronomy/2012/01/30/while_temperatures_rise_denialists_reach_lower.html
http://dotearth.blogs.nytimes.com/2012/01/30/scientists-challenging-climate-science-appear-to-flunk-climate-economics/
http://www.wsj.com/articles/SB10001424052970204740904577193270727472662
http://www.wsj.com/articles/SB110420067391310741
http://www.wsj.com/articles/SB10001424052970203863204574348432504983734%27
http://www.wsj.com/articles/SB992304320813736127
http://www.wsj.com/articles/SB106747700198933400
http://www.wsj.com/articles/SB10001424052970204619004574324313479837876
http://www.wsj.com/articles/SB124303177241948493
http://www.wsj.com/articles/SB10001424052970204712904578093082937646090
http://www.wsj.com/articles/john-deutch-obamas-second-term-energy-policy-is-working-1408404210
http://www.wsj.com/articles/SB10001424127887323716304578482663491426312
http://www.wsj.com/articles/SB115042017323881960
http://www.sourcewatch.org/index.php/Global_Warming_Policy_Foundation
http://www.desmog.uk/2015/08/10/matt-king-coal-ridley-admits-fossil-fuel-investments-may-cloud-views-climate-change
http://www.desmog.uk/2015/08/10/matt-king-coal-ridley-admits-fossil-fuel-investments-may-cloud-views-climate-change
http://www.wsj.com/articles/SB10001424127887323981504578179291222227104
http://www.partnershipforresponsiblegrowth.org/research-1/climatenexusdatabase
http://www.sourcewatch.org/index.php/American_Enterprise_Institute
http://donorscapitalfund.org/AboutUs/StevenHayward.aspx
http://www.sourcewatch.org/index.php/Donors_Capital_Fund
http://www.theguardian.com/environment/2013/feb/14/funding-climate-change-denial-thinktanks-network
http://www.pbs.org/wgbh/frontline/article/robert-brulle-inside-the-climate-change-countermovement/
http://www.wsj.com/articles/SB10001424052970204394804577012014136900828
http://www.sourcewatch.org/index.php/Science_and_Environmental_Policy_Project#Funding
http://www.wsj.com/articles/the-climate-snow-job-1453664732
http://www.huffingtonpost.com/brendan-demelle/climate-skeptic-pat-micha_b_684013.html
http://www.huffingtonpost.com/brendan-demelle/climate-skeptic-pat-micha_b_684013.html
http://www.wsj.com/articles/SB975370849549868969
http://www.sourcewatch.org/index.php/Tech_Central_Station
http://www.wsj.com/articles/SB834512411338954000
http://www.sourcewatch.org/index.php/George_C._Marshall_Institute
https://en.wikipedia.org/wiki/Frederick_Seitz#Consultancy_career
http://www.factcheck.org/2015/04/the-extreme-weather-warming-connection/
https://weather.com/science/environment/news/what-95-certainty-global-warming-means-scientists-20130924
http://www.ucsusa.org/sites/default/files/legacy/assets/documents/global_warming/Is-News-Corp-Failing-Science.pdf


15

89.	  Climate Feedback, Articles From: The Wall Street Journal 
90.	  Climate Feedback, Introducing the Scientific Trust Tracker, May 2016
91.	  Wall Street Journal, Harrison H. Schmitt and William Happer: In Defense of Carbon Dioxide, May 

2013
92.	  Media Matters, Wall Street Journal’s Idiocracy: CO2 Is What Plants Crave, May 2013
93.	  Rachel Squirrel, Is Global Warming Good for Plants?, May 2013
94.	  Slate, No Need to Worry About Global Warming, Folks: More Carbon Dioxide Will Be Awesome, 

May 2013
95.	  Skeptical Science, Schmitt and Happer Manufacture Doubt, May 2013
96.	  Think Progress, Not The Onion: Wall Street Journal Hits ‘Rock Bottom’ With Inane Op-Ed Urging 

‘More Atmospheric Carbon Dioxide’, May 2013
97.	  Yale Climate Connections, Uprooting the Carbon Dioxide Is Plant Food Argument, July 2013
98.	  Columbia Journalism Review, The WSJ Editorial page Hits Rock Bottom, May 2013
99.	  Climate Feedback, Analysis of Patrick Michaels’ “The Climate Snow Job”, January 2016
100.	 Huffington Post, The ‘Wall Street Journal’ Parade of Climate Lies, September 2014
101.	 Wall Street Journal, Whatever Happened to Global Warming?, September 2014
102.	 Forbes, Remarkable Editorial Bias on Climate Science at the Wall Street Journal, January 2012
103.	 Huffington Post, How The Wall Street Journal’s Climate Coverage Fails Businesses, December 

2015

http://climatefeedback.org/outlet/the-wall-street-journal/
http://climatefeedback.org/scientific-trust-tracker-climate-change-media-credibility/
http://www.wsj.com/articles/SB10001424127887323528404578452483656067190
http://mediamatters.org/research/2013/05/09/wall-street-journals-idiocracy-co2-is-what-plan/193986
https://rachelsquirrel.com/2013/05/14/is-global-warming-good-for-plants/
http://www.slate.com/blogs/bad_astronomy/2013/05/10/carbon_dioxide_and_global_warming_more_is_not_better.html
http://www.skepticalscience.com/schmitt-happer-wsj.html
http://thinkprogress.org/climate/2013/05/13/1994871/not-the-onion-wall-street-journal-hits-rock-bottom-with-inane-op-ed-urging-more-atmospheric-carbon-dioxide/
http://thinkprogress.org/climate/2013/05/13/1994871/not-the-onion-wall-street-journal-hits-rock-bottom-with-inane-op-ed-urging-more-atmospheric-carbon-dioxide/
http://www.yaleclimateconnections.org/2013/07/uprooting-the-carbon-dioxide-is-plant-food-argument/
http://www.cjr.org/the_audit/the_wsj_editorial_page_hits2.php
http://climatefeedback.org/evaluation/patrick-michaels-the-climate-snow-job-the-wall-street-journal/
http://www.huffingtonpost.com/jeffrey-sachs/the-wall-street-journal-p_b_5776558.html
http://www.wsj.com/news/article_email/matt-ridley-whatever-happened-to-global-warming-1409872855-lMyQjAxMTA0MDAwNTEwNDUyWj
http://www.forbes.com/sites/petergleick/2012/01/27/remarkable-editorial-bias-on-climate-science-at-the-wall-street-journal/#16a4d7625a01
http://www.huffingtonpost.com/entry/wsj-cop21_us_567087ede4b011b83a6d15a8

